Subject: Palve eemaldada viide sadamatele suplusvee ohutuse juhisest
From: Janis Väät <[email-masked]>
To: <[email-masked]>
Date: Mon, 28 Jul 2025 12:24:09 +0300

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Lugupeetud Terviseamet

Soovin juhtida tähelepanu Teie kodulehel avaldatud suplusvee ohutuse
soovitusele, kus on loetletud võimalikud vee reostusallikad, sh sadamad.
Konkreetselt on seal kirjas järgnev:

„Vee puhtuses on põhjust kahelda, kui [...] lähedal on võimalikke
reostusallikaid (kanalisatsiooni väljalasketorud, sadamad, suured farmid
jms).“

Pean vajalikuks esitada kriitilise märkuse: viide sadamatele kui
võimalikule reostusallikale on eksitav ja põhjendamatu üldistus, mis ei
vasta tänapäevastele keskkonnanõuetele ega tegelikule olukorrale
sadamates.

Tänapäevased sadamad on kohustatud:

*	omama reovee ja jäätmete vastuvõtusüsteeme, mida kõik alused
peavad kasutama;
*	välistama igasuguse saasteainete vette laskmise sadama
akvatooriumis (sh reovesi, õli, olmejäätmed) vastavalt MARPOL
konventsioonile ja keskkonnaõiguslikele nõuetele;
*	omama kehtivat reostustõrjeplaani ning suutlikkust reageerida
võimalikele reostusjuhtumitele;
*	korraldama vajadusel õppusi ja rakendama ennetavaid meetmeid, et
hoida sadamakeskkond puhtana.

Lisaks tahan rõhutada, et see teema on hetkel avalikkuses eriti aktuaalne
seoses Ingliranna suplusvee kvaliteediga, mis on saanud rohkelt
meediatähelepanu. Kuna Tallinna Vanasadam asub Inglirannale
geograafiliselt lähedal, annab Teie juhise senine sõnastus eksliku ja
alusetu mulje, justkui oleks sadam seotud vee kvaliteedi probleemidega.
Tegelikkuses ei ole Vanasadamat seostatud ühegi teadaoleva
reostusjuhtumiga ning selle tegevus vastab rangetele keskkonnanõuetele.

Lisaks väärib märkimist, et Tallinna Sadam on andnud olulise panuse
Tallinna kui Euroopa rohelise pealinna tiitli saavutamisse, panustades
sadama tegevuste keskkonnasõbralikkusse ning avaliku ruumi arendamisse
linnaga koos. Sellest tulenevalt on eriti oluline, et avalikus teabes ei
antaks eksitavat ega alusetut hinnangut sadama keskkonnamõjule.

Seetõttu ei ole õigustatud esitada sadamaid kui „võimalikke
reostusallikaid“ samas loetelus näiteks kanalisatsiooni väljalaskmete või
suurfarmidega, millel võivad tõepoolest puududa vajalikud
puhastussüsteemid või mille mõju võib olla vähem kontrollitav.

Selline üldistav sõnastus:

*	tekitab avalikkuses põhjendamatut umbusaldust sadamate suhtes;
*	kahjustab sadamate mainet, eriti Vanasadama oma, mis tegutseb
rangelt vastavalt kehtivatele keskkonnanõuetele ning ei ole olnud seotud
ühegi teadaoleva reostusjuhtumiga;
*	moonutab arusaama tegelikest keskkonnariskidest, mis võivad
mõjutada suplusvee kvaliteeti.

Palun eemaldada viide sadamatele nimetatud loetelust.

Lugupidamisega,

Janis Väät

Keskkonnajuhtimise peaspetsialist

AS Tallinna Sadam

Tel: 5645 4500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <http://www.ts.ee/> www.ts.ee

 <http://www.ts.ee/>

  <https://www.linkedin.com/company/port-of-tallinn/>
<https://www.facebook.com/portoftallinn>
<https://www.instagram.com/tallinna_sadam/>